آیا کابوس‌ها را باید جدی بگیریم؟ آیا کابوس‌ها را باید جدی بگیریم؟

آیا کابوس‌ها را باید جدی بگیریم؟

نوشته شده توسط یکشنبه, 07 مهر 1398 ساعت 13:20
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

شایع ترین کابوس شما چیست؟ آیا خواب مرگ خود را می بینید یا رنج دیدن یکی از عزیزانتان و این که هیچ کاری از دست شما برنمی آید؟ شاید هم با سردرگمی و ضربان قلب بالا از خواب بیدار می شوید و از این که کابوستان به پایان رسیده خوشحال می شوید. کابوس ها به عنوان توالی های رویا طبقه بندی می شوند که به نظر واقعی می آیند و اغلب فرد را بیدار می کنند و تجربه هایی پیچده هستند.

اگرچه ترس، احساس غالب در طول کابوس دیدن است اما یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ میلادی نشان داد که احساساتی چون غم، خشم، سردرگمی، انزجار، سرخوردگی یا گناه نیز در کابوس ها رایج است. این مطالعه با بررسی ۳۵۱ کابوس بزرگسالان آشکار کرده که بیشترین موضوع گزارش شده در کابوس ها، پرخاشگری فیزیکی به دنبال تعقیب و گریز و در حضور یک نیروی شریرانه بوده است.

اما اگر کابوس ها به طور مکرر به سراغتان می آیند، این می تواند نشانه ای از نوعی مشکل و اختلال در سلامتی شما باشد. برآورد شده است که ۲ تا ۸ درصد از بزرگسالان به دلیل تاثیر کابوس ها بر الگوی خوابشان، قادر به استراحت کردن نیستند.

کابوس ها به طور خاص می توانند شاخصی از مشکلات سلامت روان مانند اضطراب، اختلال، استرس پس از سانحه و افسردگی باشند. همچنین در پدیده ای که اختلال رفتاری حرکت تند چشم در خواب (REM) نامیده می شود، فرد با فریاد، حرکت به اطراف و بیرون پریدن از تخت خواب به رویاهای پرخاشگرانه واکنش نشان می دهد و می تواند حاکی از بیماری های عصبی مانند پارکینسون باشد. اما برخی نظریه ها ثابت می کنند که کابوس ها می توانند راهی برای مغز باشند تا با خاطرات ناخوشایند مقابله کرده و آنها را پردازش کنند.

یک نظریه این است که رویاها، تمرینات حل مسئله هستند. تحت این چارچوب به طور کلی کابوس دیدن بخشی از روند تلاش برای مقابله با مسائل عاطفی است. در طول کابوس، عواطف و مشکلاتی که در طول روز با آنها روبه رو می شویم به کاراکترها و سناریوهایی تبدیل می شوند که به ما کمک می کنند آنها را برای سلامت روانی خود بهتر درک و مدیریت کنیم.

افراد به طور میانگین دست کم هفته ای یک کابوس می بینند. اما این که آن را به یاد می آورند یا نه داستان دیگری است. گاهی کابوس ها یک نشانه درونی از اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) بوده و احتمالا به دلیل آن است که دشواری رویدادهای آسیب زا به ناتوانی افراد در پردازش آنها بستگی دارد. پس آنچه که اتفاق می افتد این است که ذهن افراد ناخودآگاه تلاش می کند تا با آنها بازی کرده و معنی آنها را بیابد.

این در بخش ناخودآگاه مغز اتفاق می افتد که در هنگام خواب به جلوی ذهن می آید و شامل مواردی از رویدادهای آسیب زاست که ممکن است به شکل کابوس ظاهر شوند. البته تمامی کابوس ها نشانه مشکل سلامت روان نیستند. افراد باید علاوه بر کابوس ها به سایر علائم نیز توجه کنند که در کنار هم حاکی از یک مشکل خاص سلامت روان هستند.

چهار مرحله در خواب وجود دارد که سه مرحله اول با حرکت آهسته چشم ها شناخته شده و مرحله نهایی به حرکت تند چشم یا REM می رسد. رویاها در مرحله REM که عضلات اسکلتی تقریبا فلج می شوند، اتفاق می افتند.

بررسی طولانی مدت روی افراد مبتلا به اختلاب رفتاری خواب REM بیشترین بیماری های پیشرفته مانند پارکینسون یا زوال عقل با اجسام لویی را نشان داد.

مرحله REM خواب به شدت به سلامت عاطفی نیز گره خورده است. آن چنان که با توجه به سرعت رخ دادن این مرحله می توانید در مورد این که فرد طی چند هفته اخیر دچار افسردگی شده یا خیر، نظر بدهید.

 

یک چرخه خواب معمولی ۱۰۰ دقیقه است و مرحله REM بین دقیقه های ۹۰ تا ۱۰۰ رخ می دهد. در صورتی که این مرحله زودتر و در دقیقه های ۴۰ ، ۵۰ یا ۶۰ آغاز شود نشان دهنده این است که فرد احتمالا طی چند هفته اخیر دچار افسردگی شده است.

محققان این گونه باور دارند که اگر مرحله REM زودتر از موعد در مغز آغاز شود، مغز فرصت کافی برای ساماندهی خاطرات و تشخیص این که کدام یک مورد نیازند، ندارد و بنابراین همه این ها باعث آشفتگی می شود.

مواردی همچون داروهای جدید، تغییرات در رژیم غذایی، استرس یا تروما می توانند موجب بروز رویاهای ناخوشایند شوند. هر تغییری در بدن شما مانند قطع برخی غذاهای خاص نیز احتمال تغییر در الگوی خواب را به دنبال دارد.

کابوس ها هم چنین در افراد مبتلا به دردهای مزمن رایج است. احتمالا به این دلیل که بیشتر در طول خواب بیدار می شوند و بنابراین کابوس های بیشتری را به خاطر دارند. همچنین مشکلات تنفسی مانند آپنه خواب (وقفه تنفسی حین خواب) یا آسم با کابوس ها مرتبط هستند. متخصصان می گویند اساسا هر تغییری در شما که بدن و مغزتان به آن عادت نکرده به هنگام خواب در قالب رویاها و کابوس ها پدیدار می شوند.

خواندن 236 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

چگونه میتوانیم به شما کمک کنیم؟

با کدام یک از چالش های زندگی روبه رو هستید؟